Announcement

Collapse
No announcement yet.

Putts Punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by toto
    Vad bra att du kände skillnad, för det gjorde jag när jag monterade mitt oxå. Ganska stor skillnad. Trodde precis som du först, att det bara var nåt man fick för sig...men tydligen inte Nu är väl det inget som saknas på din bil?
    Det enda som fattas nu är R-däck, men jag vill lära mig och köra bilen ordentligt på vanliga däck först. Ganska stor skillnad på denna och min gamla GT.

    Barnslig som man är så upptäckte jag häromkvällen att man kan få fina avgassmällar vid lite högre varv... lär vara ett antal boende i Kransen som blev lite störda

    Beställde även XP8-belägg från Pean lite tidigare idag. Så nu kan jag och Coupé-gänget ha bromstävling

    Last edited by Putt; 2 July 2008, 12:46.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • Originally posted by Putt
      Det enda som fattas nu är R-däck, men jag vill lära mig och köra bilen ordentligt på vanliga däck först. Ganska stor skillnad på denna och min gamla GT.

      Barnslig som man är så upptäckte jag häromkvällen att man kan få fina avgassmällar vid lite högre varv... lär vara ett antal boende i Kransen som blev lite störda

      Beställde även XP8-belägg från Pean lite tidigare idag. Så nu kan jag och Coupé-gänget ha bromstävling
      Gnissel är race
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • Originally posted by 84jr0
        Gnissel är race
        DS3000 gnisslar oxå kan jag lova

        Comment


        • Nu är XP8rna monterade. Lite fixande krävdes, först var det omöjligt att passa in beläggen i oken, det fanns inte plats mellan oken och skivan. Vi slipade ner belägget lite, snacka om svårt då det var rejält hårt. Bytte sen till ett par hålborrade skivor som jag fick med, de var lite mer slitna än det andra skivorna och då gick beläggen in.

          Jag trotsade instruktionerna om att inte köra in skivorna på allmän väg, och drog ut på en enslig asfaltsslinga. Kan bara säga att bromsarna tar något otroligt nu. Inget gnissel heller (än)
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • Jag hade också lite svårt att passa in de var tvungen att slipa lite i kanterna på belägget men det pga plattan som belägget vilar mot i oket.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • Fick också slipa lite på kanterna för att få in belägget i oket, inte så mycket dock. Nu har beläggen börjat gnissla också, känns rejsigt.
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • Ofta kan det vara trångt pga av att det jäst/oxiderat under glidplattorna. Då får man ta isär dem, göra rent o smäcka på med aluminiumpasta.
                Har gjort det på mina och hade inga problem nyss när jag testade nya XP8orna på plats..

                Är dumt om beläggen "kärvar", tror t.o.m kan påverka att skivan slår sig när man står still o allt är tokvarmt?
                Last edited by per; 22 July 2008, 19:43.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Ny olja. Köpt av Raceitaly för 460 kr / 5 liter, jämför med Castrol Edge 10w-60 för 1000 kr/ 5 liter på Mekonomen. Ändå samma viskositet, och jag är tveksam om Agip-olja är 540 kr "sämre" än Castrol.
                  Attached Files
                  Fiatlös

                  ___________________

                  Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                  Comment


                  • Årets burnout? Nej, bara brorsan som skulle ta av ett gammalt däck från en fälg utan däckmaskin. Tog 1 timme

                    Han håller på med ett Peugeot-projekt som ni kan se på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38058&highlight=

                    Klart lagom tills all bensin är slut
                    Attached Files
                    Last edited by Putt; 22 July 2008, 16:58.
                    Fiatlös

                    ___________________

                    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                    Comment


                    • Fixade vatteninsprutningen idag, pumpen var död. Trodde att det skulle vara busenkelt att hitta pumpen, det var det inte. Fick till slut konsultera Ante och fick då reda på att det var innerskärmen man skulle demontera. Bara att skruva bort och därefter gick det lätt. Kul att skruva i en bil som aldrig gått på vintern och därmed inte har någon rost. Mindre kul när den är rejält Dinitrol-behandlad , då blir man SMUTSIG.
                      Fiatlös

                      ___________________

                      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                      Comment


                      • Då var första banmötet avklarat. Licenskurs på Kinnekulle. Fick bara tillfälle att dra fullt med bilen några få varv, men blev mycket nöjd över vad den presterade.

                        Dagen började dock inte så bra, efter 1 km upptäcker jag att kupéfläkten inte funkar. Vänder hem och försöker lösa det, men ger upp efter några minuter och drar iväg igen. Kör hyfsat lugnt eftersom jag har gott om tid på mig. Kör med navigator eftersom det var ett bra tag sen jag var på Kullen, och knappt har en aning om vart det ligger. Strax utanför Linköping börjar jag bli misstänksam, ligger inte Kullen inåt landet? Då upptäcker jag att GPS:en är felinställd, den är inställd att åka till Götene via Ödeshög, en omväg på 2-3 timmar!

                        Efter att ha svurit ur mig de värsta aggressionerna börjar jag kolla om jag kan komma till Kullen inom rimlig tid. Enligt navigatorn kommer jag komma dit 8:20 om jag kör laglig fart. Börjar köra och är framme strax innan 8, inkl tank- och pisspaus (GPS:en har inbyggd kameravarnare, mycket bra! )

                        Sen blir det licenskurs med några pass ute på banan. Får köra med instruktör några varv, mycket nyttigt. Han körde även min bil några varv med mig som passagerare. Han lovordade bilen som "mycket kompetent och kul" (Ante, ta för dig av berömmet!)

                        Bland de sista passen fick man köra helt fritt, nu märktes det att bilen skulle må bra av r-däck, då skulle man kunna köra riktigt fort.

                        Väl hemma kunde följande konstateras:

                        Fläktreglaget trasigt
                        Vatteninsprutningen funkar inte- igen! Ska fixa en bättre lösning
                        Avgashuset löst - igen! Även här ska en ny lösning med bult och muttrar ordnas

                        På det hela är jag mycket nöjd med både arragemanget och bilen, inga allvarligare problem och det var kul att träffa Freddan, Magnus och Almir.

                        Ses på Mantorp!

                        Ps. Lånar en av dina bilder Almir, om det är ok?
                        Attached Files
                        Fiatlös

                        ___________________

                        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                        Comment


                        • Lita aldrig på GPS-en, sist ville jag till Milano men hamnade i Alperna

                          Kul att du fick åka med instruktör det fick inte jag när jag tog licens. Självklart får du låna bilden!
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Originally posted by Putt
                            Årets burnout? Nej, bara brorsan som skulle ta av ett gammalt däck från en fälg utan däckmaskin. Tog 1 timme
                            Du kan ju tipsa brorsan att det finns manuella däckskrängare för 4-500 kr.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • Originally posted by TurboB
                              Du kan ju tipsa brorsan att det finns manuella däckskrängare för 4-500 kr.
                              Han skulle bara kolla vikten på en fälg utan däck. Sen ska r-däck på och det lämnar han in. Men han skulle nog gärna gett 400-500 för att slippa allt jobb
                              Fiatlös

                              ___________________

                              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                              Comment


                              • Originally posted by Putt


                                Han körde även min bil några varv med mig som passagerare. Han lovordade bilen som "mycket kompetent och kul" (Ante, ta för dig av berömmet!)

                                Väl hemma kunde följande konstateras:

                                Fläktreglaget trasigt
                                Vatteninsprutningen funkar inte- igen! Ska fixa en bättre lösning
                                Avgashuset löst - igen! Även här ska en ny lösning med bult och muttrar ordnas

                                Kul att (nästan) allt funkade bra, visst är chassiet och bromsarna bra på bana. Kan tänka mig att det biter bra med andra belägg. Saknar bilen men tröstar mig med att den har det minst lika bra hos dig Hos dig får den ju ut och rulla också, var lite si och så med det när den bodde hos mig.

                                Edit: Hälsa bilen från mig
                                Last edited by Ante; 6 August 2008, 16:52.
                                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                                Comment

                                Working...
                                X