Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon som har bänkat sin 20 VT?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Någon som har bänkat sin 20 VT?

    Som rubriken säger, är det någon som har bänkat sin 20VT och kan presentera resultaten?
    Vore guldvärt ifall jag kunde få lite svar.

  • #2
    Här är min gamla coupe.

    Denna text är kopierad från en äldre tråd. Bilen i fråga genomgår projekt toggex just nu....




    jag har då bytt intercooler, höjt soppatrycket till runt +4,2bar kör med 3"avgas med racekat. , största green cotton twincone luftfilter avskärmat från motorn, laddar ungefär 1,4bar. mer går inte med mina mods.

    2500v--- 72,2hk 205,7Nm
    3000v---104,3hk 247,6Nm
    3500v---156,7hk 318,9Nm
    4000v---195,9hk 348,8Nm
    4500v---222,5hk 352,2Nm
    5000v---257,1hk 366,3Nm
    5500v---282,1hk 365,3Nm
    6000v---280,1hk 332,5Nm
    6500v---261,2hk 286,2Nm

    mellan 5500v och 6000v går kurvan upp ytterligare lite. Men jag har inga "skrivna" siffror på det. Men ca 284hk och 370Nm toppar det !
    Oavsett om det stämmer eller är mycket eller lite så var det bra att fått testa så att man vet vad kommande ändringar gör med bilen.
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      TOGGE

      Vart testade du bilen?

      Har du någon gång testat på rullande landsväg?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Re: TOGGE

        Originally posted by Freddan72
        Vart testade du bilen?

        Har du någon gång testat på rullande landsväg?

        Freddan!
        Detta gjordes på en Dastek bänk... rullande landsväg m.a.o !

        Hösten innan jag ställde av den för 2 år sen ..typ!
        Bromsningen skedde i Hallsberg , men bänken är såld till Eskilstuna nu.

        I örebro finns det snart 3 bänkar efter att det inte funnits ngn alls.
        Rototest hos Map Tun, Bänk inkl. 4hjulsdriv på Tullängsskolan och sist men inte minst dyker en riktig värsting bänk upp i sverige hos garabedian racing om 6veckor...
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #5
          Kom du ihåg hur mycket transmissionsförlusterna var?
          Klarar originalturbon 1.4 bar? Enligt FIAT manualen är max boost 1.2 bar. Krävs det större intercooler för att köra 1.4 bar?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Mr Fred

            Som du vet ökar trycket med utbyteschip..? Och att det är bra med bättre IC..? Javisst..?

            :-)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              Kom du ihåg hur mycket transmissionsförlusterna var?
              Klarar originalturbon 1.4 bar? Enligt FIAT manualen är max boost 1.2 bar. Krävs det större intercooler för att köra 1.4 bar?

              njae.... vet inte hur exakta de var.. men ganska höga... 18% ca.. men då hade jag extremt tunga hjul på.. kanske bidrog ?

              Visst klarar turbon 1,4bar.. frågan är mer..hur länge ;-)......Och på toppvarav klarar den inte att pumpa luft nog för att bibehålla trycket genom hela registret!

              jag tycker absolut att det är värt pengarna att köpa en intercooler.. jag märkte skillnad på karaktären när jag bytte till min större. Jag ska köpa en av de som finns ute på marknaden nu för under 2000spänn och frontmontera på den rödai vinter. Finns fina på t.ex. KLracings sida!
              ¤TOGGEX¤

              Comment


              • #8
                Per

                Jag vet att en större och bättre IC kyler luften mkt bättre än original. MEN om original turbon pumpar in en massa varmluft (och då menar jag jävligt varm luft) vid höga varvtal, så kanske inte ens en större IC hjälper och definitivt inte en original IC. Det blir då mkt hett i förbränningsrummet med skador som följd samt att turbon lär gå sönder/skadas.


                Tack för svar Togge
                Vilket turboaggregat rekommenderar du om man vill nå 300 hk?
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Tack för svar Togge
                  Vilket turboaggregat rekommenderar du om man vill nå 300 hk? [/B][/QUOTE]


                  Jag tytcker du ska vänta tills början på nästa år då jag mest troligt kommer att kunna erbjuda en av Garett godkänd kopia av master power , tillverkad i brasilien( Samma gjutform och innehåll fast med annan logga som garett). Turbon är en T28BB som är kulagrad! Absolut det mest prisvärda på marknaden. Den levererar max 380hk och är nog alldeles lagom att ha på kuppen! Gissar på att den kommer hamna runt 6500:-. Motsvarande i Garett kostar idag 14500:-


                  Givetvis finns andra alternativ och fabrikat oxå om du inte gillar förslaget ;-)
                  Last edited by Togge; 30 August 2006, 22:33.
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #10
                    Som Togge säger så klarar inte en original turbo mer än typ 1 bar på toppvarv, med det stora flödet som gäller då. Så då är IC:n någorlunda tillräcklig, iaf en PACE-variant.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Togge
                      Jag tytcker du ska vänta tills början på nästa år då jag mest troligt kommer att kunna erbjuda en av Garett godkänd kopia av master power , tillverkad i brasilien( Samma gjutform och innehåll fast med annan logga som garett). Turbon är en T28BB som är kulagrad! Absolut det mest prisvärda på marknaden. Den levererar max 380hk och är nog alldeles lagom att ha på kuppen! Gissar på att den kommer hamna runt 6500:-. Motsvarande i Garett kostar idag 14500:-


                      Givetvis finns andra alternativ och fabrikat oxå om du inte gillar förslaget ;-)
                      Behövs det göras några modifieringar för att få dit den?
                      T28BB. Är den steget under GT28RS?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Helt okey pris
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Nån mer som bänkat sin bil?
                          Hur mkt bänkade Hk tror ni en original 20VT kan ha?

                          Comment


                          • #14
                            De flesta som kört i England ligger på 220-230hk originalbil (som funkar bra).
                            Last edited by per; 31 August 2006, 15:55.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X