If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Denna text är kopierad från en äldre tråd. Bilen i fråga genomgår projekt toggex just nu....
jag har då bytt intercooler, höjt soppatrycket till runt +4,2bar kör med 3"avgas med racekat. , största green cotton twincone luftfilter avskärmat från motorn, laddar ungefär 1,4bar. mer går inte med mina mods.
mellan 5500v och 6000v går kurvan upp ytterligare lite. Men jag har inga "skrivna" siffror på det. Men ca 284hk och 370Nm toppar det !
Oavsett om det stämmer eller är mycket eller lite så var det bra att fått testa så att man vet vad kommande ändringar gör med bilen.
Originally posted by Freddan72 Vart testade du bilen?
Har du någon gång testat på rullande landsväg?
Freddan!
Detta gjordes på en Dastek bänk... rullande landsväg m.a.o !
Hösten innan jag ställde av den för 2 år sen ..typ!
Bromsningen skedde i Hallsberg , men bänken är såld till Eskilstuna nu.
I örebro finns det snart 3 bänkar efter att det inte funnits ngn alls.
Rototest hos Map Tun, Bänk inkl. 4hjulsdriv på Tullängsskolan och sist men inte minst dyker en riktig värsting bänk upp i sverige hos garabedian racing om 6veckor...
Kom du ihåg hur mycket transmissionsförlusterna var?
Klarar originalturbon 1.4 bar? Enligt FIAT manualen är max boost 1.2 bar. Krävs det större intercooler för att köra 1.4 bar?
Originally posted by Freddan72 Kom du ihåg hur mycket transmissionsförlusterna var?
Klarar originalturbon 1.4 bar? Enligt FIAT manualen är max boost 1.2 bar. Krävs det större intercooler för att köra 1.4 bar?
njae.... vet inte hur exakta de var.. men ganska höga... 18% ca.. men då hade jag extremt tunga hjul på.. kanske bidrog ?
Visst klarar turbon 1,4bar.. frågan är mer..hur länge ;-)......Och på toppvarav klarar den inte att pumpa luft nog för att bibehålla trycket genom hela registret!
jag tycker absolut att det är värt pengarna att köpa en intercooler.. jag märkte skillnad på karaktären när jag bytte till min större. Jag ska köpa en av de som finns ute på marknaden nu för under 2000spänn och frontmontera på den rödai vinter. Finns fina på t.ex. KLracings sida!
Jag vet att en större och bättre IC kyler luften mkt bättre än original. MEN om original turbon pumpar in en massa varmluft (och då menar jag jävligt varm luft) vid höga varvtal, så kanske inte ens en större IC hjälper och definitivt inte en original IC. Det blir då mkt hett i förbränningsrummet med skador som följd samt att turbon lär gå sönder/skadas.
Tack för svar Togge
Vilket turboaggregat rekommenderar du om man vill nå 300 hk?
Tack för svar Togge
Vilket turboaggregat rekommenderar du om man vill nå 300 hk? [/B][/QUOTE]
Jag tytcker du ska vänta tills början på nästa år då jag mest troligt kommer att kunna erbjuda en av Garett godkänd kopia av master power , tillverkad i brasilien( Samma gjutform och innehåll fast med annan logga som garett). Turbon är en T28BB som är kulagrad! Absolut det mest prisvärda på marknaden. Den levererar max 380hk och är nog alldeles lagom att ha på kuppen! Gissar på att den kommer hamna runt 6500:-. Motsvarande i Garett kostar idag 14500:-
Givetvis finns andra alternativ och fabrikat oxå om du inte gillar förslaget ;-)
Som Togge säger så klarar inte en original turbo mer än typ 1 bar på toppvarv, med det stora flödet som gäller då. Så då är IC:n någorlunda tillräcklig, iaf en PACE-variant.
Originally posted by Togge Jag tytcker du ska vänta tills början på nästa år då jag mest troligt kommer att kunna erbjuda en av Garett godkänd kopia av master power , tillverkad i brasilien( Samma gjutform och innehåll fast med annan logga som garett). Turbon är en T28BB som är kulagrad! Absolut det mest prisvärda på marknaden. Den levererar max 380hk och är nog alldeles lagom att ha på kuppen! Gissar på att den kommer hamna runt 6500:-. Motsvarande i Garett kostar idag 14500:-
Givetvis finns andra alternativ och fabrikat oxå om du inte gillar förslaget ;-)
Behövs det göras några modifieringar för att få dit den?
T28BB. Är den steget under GT28RS?
Comment